Sunday, August 16, 2020

တောင်ဆူဒါန်လွတ်လပ်ရေးကြိုးပန်းခြင်း

  ခိုင္ျမသိန္း (ေခ်ာင္းသာႀကီး)

၂၆၊ ၀၇၊ ၂၀၂၀


South Sudan | Facts, Map, People, & History | Britannica







) နိဒါန္း.............................................................................................စာမ်က္ႏွာ ()

) ေတာင္ဆူဒါန္ေတာ္လွန္ေရးသမိုင္းအက်ဥ္း.......................................စာမ်က္ႏွာ ()

) ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ႏွင့္ေတာင္ဆူဒါန္ခြဲထြက္ျခင္း..............................စာမ်က္ႏွာ ()

) ေတာင္ဆူဒါန္ႏွင့္ကမၻာ့အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား၏အဆံုးအျဖတ္..........စာမ်က္ႏွာ (၁၁)

) ကိုးကားခ်က္မ်ား........................................................................စာမ်က္ႏွာ (၁၃)





SSLM = South Sudan Libration Movement


SSLA = South Sudan Libration Army


CPA = Comprehensive Peace Agreement


OAU = The Organisation of African Unity



မွတ္ခ်က္

xxxxxx


က်န္ေတာ္အား သင္ဆရာမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ခိုင္ေက်ာ္ေက်ာ္ (ကဗ်ာ၊ ေဆာင္းပါး၊ ရခိုင့္စာပီမ်ားရြီးတတ္လာေအာင္ သင္ပီးသူ) ႏွင့္ ဆရာခိုင္ေအာင္၀င္ (Theory of Self-determination, People and Secession မ်ား ရြီးသာႏိုင္ေအာင္ လမ္းညႊန္သင္ျပသူ) ရို႔အား ဤစာတမ္းျဖင့္ ေက်းဇူးမွတ္တမ္းတင္ ဂုဏ္ျပဳလိုက္ပါသည္။




နိဒါန္း

xxxx


 ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇႏၷာ၀ါရီလမွာ အာဖရိကတိုက္မွ ေတာင္ဆူဒါန္သည္ မိခင္ဆူဒါန္ႏိုင္ငံမွခြဲထြက္ရန္ ႏိုင္ငံတကာကုိယ္စားလွယ္ႀကီးတိရွိေမွာက္မွာ က်င္းပျပဳလုပ္ေသာ ျပည္သူ႔ဆႏၵခံယူပြဲ႔၌ မဲ ၉၉ % ျဖင့္ လြတ္ေျမာက္လာသည္။ ဆူဒါန္ႏိုင္ငံသည္ ၿဗိတိသ ွ်ကိုလိုနီႏိုင္ငံတခုျဖစ္ခသည္။ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔ (UN) ကိုလိုနီဖ်က္သိမ္းေရး (Decolonization) အစီစဥ္အရ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္၊ ဇႏၷ၀ါရီလ တရက္နိတြင္ ၿဗိတိသ ွ်ကိုလိုနီဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္လာသည္။ ေတာင္ဆူဒါန္သည္ လြတ္ေျမာက္လာေသာ ဆူဒါန္ႏိုင္ငံ၏ အစိတ္ပိုင္းတခုျဖစ္ခသည္။ အကယ္၍ ေတာင္ဆူဒါန္သာ ဆူဒါန္ႏိုင္ငံ၏ အစိတ္ပိုင္းတခုအျဖစ္ သြပ္သြင္းမခံရဘဲ သီးျခားကိုယ္လိုနီအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံခရလ်င္ ၿဗိတိသ ွ်ကိုလိုနီသည္ ဆူဒါန္မွဆုတ္ခြာခ်ိ္န္မွာ ေတာင္ဆူဒါန္သည္လည္း လြတ္လပ္ေသာႏိုင္ငံတခုျဖစ္က်န္ခပါလိမ့္မည္။ ထိုသို႔မဟုတ္ခေသာေၾကာင့္ ဆူဒါန္ကခြဲထြက္ၿပီး ေတာင္ဆူဒါန္လြတ္လပ္ေရးရယူျခင္းသည္ကိုလိုနီမဟုတ္ေသာအေျခနယ္တြင္ခြဲထြက္ျခင္း (Non-colonial Secession)” ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္နစ္နာမႈကိုကုစားရန္ခြဲထြက္ျခင္း (Remidial Secession) ဟူ၍လည္း ေခၚဆိုႏိုင္သည္။




ေတာင္ဆူဒါန္ေတာ္လွန္ေရးသမိုင္းအက်ဥ္း

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


၂၀၁၁ ခု ဇႏၷ၀ါရီလမွာ လြတ္လပ္ေရးရယူရန္ ျပည္သူ႔ဆႏၵ မခံယူခင္အခ်ိန္ထိ ေတာင္ဆူဒါန္သည္ မိခင္ဆူဒါန္ႏိုင္ငံ၏ အစိတ္ပိုင္းတခုသာျဖစ္သည္။ ဆူဒါန္သည္ ၿဗိတိသ ွ်အင္ပါယာ၏ ကိုယ္လိုနီနယ္ၿမီတခု ျဖစ္လာသည္။ ဥေရာပကိုယ္လိုနီနယ္ခ်ဲ့ႏိုင္ငံမ်ားသည္ အာဖရိကတိုက္ကိုခြဲ၀ီယူၾကသည့္ Berlin Conference ေနာက္ပိုင္း၊ ၁၈၈၄ ခုႏွစ္မွာ ဆူဒါန္ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္ ရြီးဆြဲသတ္မွတ္ခသည္။ ကိုလိုနီျပဳေသာဥေရာပေဂါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ဆူဒါန္နယ္နမိတ္သတ္မွတ္ရြီးဆြဲခသကဲ့သို႔ တျခားနယ္နမိတ္မ်ားရြီးဆြဲသတ္မွတ္ရာ၌ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို ဂရုတစိုက္အေျခခံၿပီး နယ္နမိတ္သတ္မွတ္ရြီးခ်ယ္ချခင္း မဟုတ္ပါ။ မိမိထင္းတိုင္း ရြီးဆြဲချခင္းသာျဖစ္သည္။ ယင္းအက်ိဳးဆက္အားျဖင့္ ဆူဒါန္ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္အတြင္း၌ အာရပ္ယဥ္ေက်းမႈလႊမ္းမိုးခံမူဆလင္မ်ား ႀကီးစိုးထားေသာေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ မတူကြဲျပားသည့္ အာဖရိကႏြယ္ဖြားလူမဲမ်ားႀကီးစိုးေသာ ေတာင္ပိုင္းဟူ၍ ပါ၀င္နီျခင္းျဖစ္သည္။


ၿဗိတိသ ွ်ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ကိုအထူးျပဳ ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္ခသည္။ ၿဗိတိသ ွ်ရို႔၏ ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္  ေတာင္ဆူဒါန္ဖက္ကထက္ ေျမာက္ဆူဒါန္ဖက္က စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးမ်ား ယင္ျမန္စြာတိုးတက္လာၿပီး ေတာင္ပိုင္းသည္ ေျမာက္ပိုင္း၏လႊမ္းမိုးခံျဖစ္လာသည္။ ၁၈၉၉  မွာ ၿဗိတိသ ွ်သည္ အိမ္နီးနားခ်င္ အီဂ်ိတ္ (Egypt) ႏွင့္ သေဘာတူညီခ်က္တခုျပဳလုပ္သည္။ ၄င္းသေဘာတူညီခ်က္တြင္ ဆူဒါန္နယ္နမိတ္ကို  ၿဗိတိန္သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ Egypt က ခန္႔အပ္ေသာ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္ (Governor General) က အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ျဖစ္သည္။ သမိုင္းစာအုပ္မ်ားတြင္ ဆူဒါန္လြတ္လပ္ေရးရသည္ထိ ဆူဒါန္ကို ၿဗိတိသ ွ်ႏွင့္အီဂ်ိတ္ရို႔က ပူးတြဲအုပ္ခ်ဳပ္ၾကသည္ဟုဆ ိုေသာ္လည့္ အမွန္အားျဖင့္ ၿဗိတ္ိသ ွ်ရို႔ကသာ အုပ္ခ်ုပ္ခသည္။ ၿဗိတိသ ွ်ရို႔သည္ ေတာင္ဆူဒါန္၊ ေျမာက္ဆူဒါန္ဟူ၍ ယူနစ္ႏွစ္ခုခြဲျခမ္းအုပ္ခ်ဳပ္သည္။ မတူကြဲျပားေသာ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရး၊ စီးပြားကုန္သြယ္ေရး၊ ဘာသာစကားေပၚလစီမ်ား ခ်မွတ္အုပ္ခ်ဳပ္ခသည္။ 


၁၉၄၇ ဂ်ဴဘားညီလာခံ (Juba Conference) မွစ၍ ၿဗိတိသ ွ်ရို႔သည္ ေတာင္ေျမာက္ယူနစ္ႏွစ္ခုကို တခုတည္းအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခသည္။ ၄င္းေကာင္းယူနစ္တခုတည္းအုပ္ခ်ဳပ္ရာတြင္ အစိုးရဖြဲ႔မွာပါ၀င္ရန္ နယ္ၿမီခံကိုယ္စားလွယ္မ်ား ရြီးေကာက္တင္ေျမွာက္ရာ၌ ေတာင္ဆူဒါန္ဖက္မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ရြီးေကာက္တင္ေျမွာက္ျခင္း မျပဳဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအလိုက် ရြီးခ်ယ္ခံရသူမ်ားသာ ပါ၀င္ခြင့္ဟိသည္။ အမွန္အားျဖင့္ ဂ်ဴဘားညီလာခံသည္ ေတာင္ဆူဒါန္အား ကိုလိုနီအသ ွ်င္သခင္မ်ားအသစ္လက္သို႔ လႊဲေျပာင္းပီးအပ္လိုက္ေၾကာင္း တဖက္သတ္အဆံုးအျဖတ္အား ေတာင္ဆူဒါန္အႀကီးအကဲမ်ားကို အသိပီးရန္က်င္းပေသာ ညီလာခံသာျဖစ္သည္။ ယင္းလုပ္ရပ္သည္ ေတာင္ဆူဒါဏ္အား ေျမာက္ဆူဒါန္၏ ျပည္တြင္းကိုလိုနီ (Internal Colony) ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ 


ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ကိုလိုနီဖ်က္သိမ္းေရးလႈပ္ယွားမႈ (Decolonization Movement) ႏိုးၾကားလာၾကခ်ိန္မွာ၊ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ ဆူဒါန္ႏိုင္ငံသည္ ၿဗိတိသ ွ်ႏွင့္အီဂ်ိတ္ (Great Britain and Egypt colony) ပူးတြဲကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ခံဘ၀မွ လြတ္လပ္ေရးရလာသည္။ လြတ္လပ္ေရးရသည္နွင့္တၿပိဳင္နက္ ေတာင္ေျမာက္ႏွစ္ပိုင္းကြဲအက္လာသည္။ ယင္းရို႔မွာ အာရပ္ယဥ္ေက်းမႈ မူဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ားၾကီးစိုးေသာ ေျမာက္ဆူဒါန္ႏွင့္ အာဖရိကႏြယ္ဖြားခရစ္ယံလူမဲအုပ္စုႀကီးစိုးေသာ ေတာင္ဆူဒါန္ရို႔ပင္ျဖစ္သည္။


၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ ေတာင္ဆူဒါန္ေတာ္လွန္ေရးလႈပ္ယွားသူမ်ားက South Sudan Libration Movement (SSLM) ဖြဲ႔စည္းလိုက္ၾကၿပီး ပထမဆံုးလြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ႔ကို စတင္ၾကသည္။ SSLM သည္ ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္ပါတီျဖစ္ၿပီး၊ ယင္းေအာက္တြင္ South Sudan Libration Army (SSLA) လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ဟိသည္။ SSLM/A ႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္မွာ ““ေတာင္ဆူဒါန္ျပည္သူတရပ္လံုးလြတ္ေျမာက္ရန္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ The People of South Sudan to Freedom and Self-determination”” ျဖစ္သည္။ ဆူဒါန္ဗဟိုအစိုးရကို စနစ္က်သည့္ေတာ္လွန္ေရးနည္းဗ်ဴဟာျဖင့္ဆင္ႏႊဲလာၾကသည္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွာ အဒီအဘာဘာသေဘာတူညီခ်က္ (Addis Ababa Agreement) ျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ (Autonomy) ကို ညွိဳႏႈိင္းရယူႏို္င္ခသည္။ ေတာင္ဆူဒါန္ဥကၠဌမွဦးေဆာင္ၿပီး အဆင့္ျမင့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာင္းစီအဖြဲ့ကိုဖြဲ့ရန္လည္း သေဘာတူညီခ်က္တြင္ပါဟိသည္။ ယင္းအျပင္ အာရပ္ဘာသာစကားကို ဆူဒါန္တႏိုင္ငံလံုးမွာ ယံုးသံုးဘာသာစကားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားေသာ္လည့္ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားကို ေတာင္ဆူဒါန္ယံုးသံုးဘာသာစကားအျဖစ္ အသိမွတ္ျပဳရန္လည္းပါဟိသည္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွာ ေတာင္ဆူဒါန္သည္ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (Internal Self-determination) ကို ရဟိသည္။ ၁၉၈၃ မွာ ဆူဒါန္အစိုးရသည္ အဒီအဘာဘာသေဘာတူညီခ်က္ကို ခ်ိဳးေဖါက္ၿပီး အီဆလံမိတ္ႏိုင္ငံေရးႏွင့္၊ အီဆလံမိတ္ႏိုင္ငံေရးေပၚလစီ၊ တနည္းေျပာရပါလ ွ်င္ Shari’a (Islamic Law) ကို ဆူဒါန္တႏိုင္ငံလံုးကို ျပဌာန္းအုပ္ခ်ဳပ္လာသည္။


ပညာသ ွ်င္တဦးက ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းျဖစ္သည့္ တန္းတူညီမ ွ်ျခင္းတရားတိကို ျငင္းပယ္လိုက္ျခင္၊ ၁၉၈၃ ဆာရီယာအီဆလံမိတ္ ဥပေဒ Shari’a (Islamic Law) ကို တိုင္ျပည္၏ဥပေဒအျဖစ္ျပဌာန္းလာျခင္း၊ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ အဒီအဘာဘာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ရုပ္သိမ္းပယ္ဖ်က္လိုက္ျခင္း၊ ခိုင္မာနီေသာဒီမိုခရစ္ဒိတ္လမ္းစဥ္မ်ားကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္သည့္အျပင္ အီဆလံ၀ါဒကိုအေျခခံသည့္ ုဂုိဏ္ဂဏစနစ္ကို အစားထိုးက်င္းသံုးလာျခင္းသည္အာဃာတ တရားကိုအရင္းခံေသာစိတ္၊ ယံုမွားသံသယစိတ္တိ ခ်က္ခ်င္းႀကီးထြားလာသည္။ တိုင္းျပည္အတြင္း လူအဖြဲ႔စည္းလိုက္ ထိမ္းမႏိုင္သိမ္းမရေအာင္ထိ ရုံရင္းဆန္ခတ္၊ အဓိဂရုံးမ်ားျဖစ္လာၾကၿပီး ဆူဒါန္ႏိုင္ငံ၏္ညီညြတ္ေရး ၿပိဳကြဲပ်က္စီးလာသည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳခသည္။ ()


၁၉၈၃ ခုႏွစ္မွာ ဆူဒါန္ဗဟိုအစိုးရက ေတာင္ဆူဒါန္ကိုပီးထားေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ (Autonomy) ကို ရုပ္သိမ္းလိုက္သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ (Autonomy) ဆိုသည္မွာ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (Internal Self-determination) ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို ရုပ္သိမ္းလိုက္သည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ ပထမျပည္တြင္းစစ္ထက္  အလြန္ျပင္းထန္သည့္ ဒုတိယအႀကိမ္ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး ျဖစ္လာသည္။ ၁၉၉၄ ခုမွာ ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔စည္းႏွင့္အစိုးရရို႔ သေဘာတူေၾကျငာခ်က္တခုကို ျပန္လည္ထုတ္ျပန္ရသည့္အဆင့္ကို ေရာက္လာသည္။ ၄င္းေၾကျငာခ်က္သည္ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရးတခုတည္းမဟုတ္ဘဲ ေနာင္တခ်ိန္မွာ စိစပ္ေဆြးေႏြးေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚလာႏို္င္ရန္၊ ပါတီမ်ားဖြဲ႔စည္းရန္လည္း ရည္ညႊန္းထားသည္။ ၁၉၉၀ ျပည့္ထိ နုိင္ငံတကာအသိုင္း၀ိုင္းႏွင့္ အာဖရိကႏိုင္ငံမ်ား အေလးထားအာရံုစူးစိုက္မႈကို လွစ္လ ွ်ဴရွဳ႔ျခင္းခံခရသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္မွာကားညီညြတ္ေသာအာဖရိကန္အသင္းႀကီး The Organization of African Unity (OAU)” ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္း၀ိုင္းရို႔က အထူးစိတ္၀င္စားမႈကို ရဟိလာသည္။


ဆူဒါန္သမၼတ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႈႀကီး အိုမာအာလ္ဘာခ်ာ (Omar al-Bashir) သည္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွာ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္နီခ်ိန္မွာပင္ အာဏာသိမ္းလိုက္သည္။ အိုမာအာလ္ဘာခ်ာအစိုးသည္ အလြန္ထိလြယ္ျပတ္လြယ္ေသာ အီဆလမၼိတ္၀ါဒကို ဆူဒါန္တႏိုင္ငံလံုးမွာ က်င့္သံုးရန္ျပဌာန္းလိုက္ၿပီး၊ ေတာင္ဆူဒါန္၏ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာလ္ဘာခ်ာအစိုးရသည္ ျပင္းထန္ေသာႏိုင္ငံတကာဖိအားပီးမႈႏွင့္ ရင္ဆိုင္လာရသည္။ ေတာင္ဆူဒါန္အတြင္း၌ လူ႔အခြင့္ေရးခ်ိဳးေဖါက္မႈမ်ား၊ လူမ်ိုးတံုးသတ္ျဖတ္မႈမ်ား၊ စစ္ရာဇာတ္၀တ္က်ဴးလြန္မႈမ်ား၊ လူသားမဆန္သည့္လုပ္ရပ္မ်ားကိုရပ္တန္႔ရန္ ဖိအားပီးေတာင္းဆိုလာၾကသည္။ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္း၀ိုင္းက စစ္ဖက္ဆိုင္ရာလက္နက္ခဲယမ္းေရာင္း၀ယ္မႈ၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ သံတမာန္ဆက္ဆံေရးမ်ားကို ၀ိုင္း၀န္းျဖတ္ေတာက္လိုက္ၾကၿပီး၊ SSLM ႏွင့္ စိစပ္ေဆြးေႏြးရန္ ေတာင္းဆိုလိုက္ၾကသည္။


၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံတကာဖိအားေၾကာင့္ အာလ္ဘာခ်ာအစိုးရသည္ SSLM ႏွင့္ ခိုင္ၿမဲေသာစိစပ္ေဆြးေႏြးပြဲ႔တခု ျပဳလုပ္ရသည္။ ေဆြးေႏြးပြဲ႔ကို ““အဓိပၸါယ္ျပည့္၀ေသာၿငိမ္းခ်မ္းေရးသေဘာတူစာခ်ဳပ္““ (Comprehensive Peace Agreement (CPA)) ဟု ေခၚဆိုသည္၊ (နိုင္ဘာခ်ာသေဘာတူစာခ်ဳပ္ Naivasha Agreement ဟုလည့္ ေခၚဆိုၾကသည္) ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေရးအစီစဥ္မ်ားကိုလည့္ ထူေထာင္ၾကသည္။ CPA သည္ ေတာင္ဆူဒါန္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင္ (Autonomy) ကို ရယူထားသည့္အျပင္၊ တဖက္မွာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇႏၷ၀ါရီလ -၁၅ ရက္နိထိ က်င္းပျပဳလုပ္သည့္ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (External Self-determination) အတြက္ ျပည္သူ႔ဆႏၵခံယူပြဲကိုလည္း မိမိရရ ဆုပ္ကိုင္ထားသည္။


၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇႏၷ၀ါရီလ ရက္နိကနီ ၁၅ ရက္နိအထိ လူထုဆႏၵခံယူပြဲ႔ကို တရား၀င္က်င္းပရသည္။ ၄င္းဆႏၵခံယူပြဲ႔၌ ျပည္သူ ၉၉ % က လြတ္လပ္ေသာေတာင္ဆူဒါန္ႏိုင္ငံထူေထာင္ေရးကို မဲပီးၾကသည္။ တိုင္းျပည္ကႏွင္ထုတ္ခံရသူမ်ားႏွင့္ ေျမာက္ဆူဒါန္မွာနီထိုင္ၾကေသာ ေတာင္ဆူဒါန္ႏိုင္ငံသားမ်ားလည္း ေထာက္ခံမဲပီးၾကသည္။ ျပည္သူ႔ဆႏၵခံယူပြဲ႔နန္႔အတူ ၂၀၁၁ ခု ဇႏၷ၀ါရီလ   ရက္နိမွာ အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံသစ္တခုျဖစ္လာသည္။ မရွိမေႏွာင္းမွာပင္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔၀င္ႏို္င္ငံျဖစ္လာသည္။ အိုမာအာလ္ဘာခ်ာအစိုးရလည္း ေတာင္ဆူဒါန္ကိုလြတ္လပ္ေသာ အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံတခုျဖစ္ေၾကာင္း တရား၀င္အသိမွတ္ျပဳ ေၾကျငာခ်က္ထုတ္ျပန္ရသည္။ 



ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ႏွင့္ေတာင္ဆူဒါန္ခြဲထြက္ျခင္း

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


The right of self-determination vest in a ‘people’. ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အခြင့္ေရးကို ျပည္သူတရပ္ကိုသာ အပ္ႏွံထားသည္။ ခိုင္လက္ရံုးရြီးေသာကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိေသာျပည္သူ...(အပိုင္း )” ေဆာင္းပါးတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ယွင္းလင္းေဖၚျပထားသည္။


ႏိုင္ငံတကာဥပေဒႏွစ္ခုျဖစ္ေသာ...... ႏိုင္ငံေရးႏွင့္လူမႈ႔အဖြဲ႔စည္းအခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ (the International Covenant on Civil and Political Rights) ႏွင့္ စီပြားေရး၊ လူမႈ႔ေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ႔အခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ (The International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights) ရို႔တြင္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (self-determination) ကို ျပည္သူ (people) ကို အပ္ႏွံထားသည္။ ၄င္းႏိုင္ငံတကာဥပေဒႏွစ္ခုစလံုး၏ ပုဒ္မ () တိုင္းတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ျပဌာန္းထားသည္။ All people have the right of self-determination. By virtue of that right they freely determine their political status and freely pursue their economic, social and cultural development….. ျပည္သူတိုင္းသည္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိသည္။ ထိုအခြင့္ေရးအရ ျပည္သူတိုင္းသည္ ၄င္းရို႔၏ႏိုင္ငံေရးအဆင့္တန္းကို လြတ္လပ္စြာဆံုးျဖတ္ႏိုင္သည္။ ၄င္းရို႔၏စီးပြားေရး၊ လူမႈ႔ေရးႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈ႔ေရးရာရို႔ ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးရို႔အတြက္ လြတ္လပ္စြာဆံုးျဖတ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည္။ ()


သို႔ဆိုလ်င္ ဇာသူရို႔ကို ျပည္သူတရပ္ဟု ေခၚဆိုႏိုင္မည္နည္း။ ၄င္းခိုင္လက္ရံုးရြီးေသာကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိေသာျပည္သူ...အပိုင္း ()” တြင္ ယွင္းလင္းေဖၚျပထားသည္ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ေဖၚျပရလ်င္....

ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာစံတြင္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္မႈ၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္မႈ႔၊ စုေပါင္းပိုင္ဆိုင္ေသာ သမိုင္းအစဥ္လာ၊ နယ္ၿမီပိုင္ဆိုင္မႈ႔စသည္ရို႔ ပါ၀င္သည္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာစံတြင္ မိမိရို႔၏ထူးျခားေသာ၀ိေသသမ်ားႏွင့္ အစဥ္အလာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေယွာက္ၿပီး အတူတကြနီထိုင္လိုစိတ္ဟိျခင္း၊ ရွိဆက္ၿပီးလည္း ယင္းသို႔နီထိုင္လိုစိတ္ဟိျခင္းရို႔ျဖစ္သည္။()


အထက္ေဖၚျပပါ စံႏွစ္ရပ္ႏွင့္ျပည့္မွီလ်င္ ျပည္သူတရပ္ေခၚဆိုသည္ဟု ပညာသ ွ်င္မ်ားကဆိုၾကသည္။ ျပည္သူတရပ္ႏွင့္ဆက္စပ္၍ (Socialist Federal Republic of Yugoslavia) ယူဂိုဆလားဗီးယားဖိုင္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုသမၼတႏိုင္ငံ၏ ဖိုင္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေၾကာင္းကို တစိတေပြေခ် ေဖၚျပပါမည္။ ယူဂိုဆလားဗီးယားဖိုင္းဒရယ္ျပည္ေထာင္စုသမၼတႏိုင္ငံကုိ ဖိုင္ဒရယ္ယူနစ္ () ခုျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္။ ဖိုင္ဒရယ္ယူနစ္ () ခုသည္ ျပည္သူ () ရပ္ ျဖစ္သည္။ ၄င္းျပည္သူ () ရပ္မွာ Bosnia and Herzegovinia ျပည္သူ၊ Croatia ျပည္သူ၊  Macedonia ျပည္သူ၊ Montenego ျပည္သူ၊ Serbia ျပည္သူႏွင့္ Slovenia ျပည္သူရို႔ျဖစ္ၾကသည္။ (Serbia federal unit တြင္ Autonomous Province ႏွစ္ခုပါ၀င္သည္။ ယင္းရို႔မွာ Kosovo and Vojvodina ရို႔ ျဖစ္သည္။ ထိုဖိုင္ဒရယ္ယူနစ္တခုစီဟိေသာ ျပည္သူလူထုတရပ္စီသည္ ျပည္သူတရပ္စီအခိုင္အမာျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ေအာက္တြင္ကိုးကား ေဖၚျပပါမည္။


Aleksandar Pavković with Peter Radan ရို႔ရြီးေသာ Creating New State: Theory and Practice of Secession စာအုပ္၌ ယူဂိုဆလားဗီးယားအေၾကာင္းေဖၚျပရာတြင္၊ Socialist Federal Republic of Yugoslavia ယူဂိုဆလားဗီးယား ဆိုခ်ယ္လိုက္ဖိုင္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုသမၼတႏိုင္ငံၿပိဳကြဲခ်ိန္ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မခ်ံ Bandinter Arbitration Commission ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွာ......


“Decision of the Bandinter Commission relating to the secessionist claims of various republics of Yugoslavia, clearly rejected the notion that a ‘people’ was the population of an independent state, but went on to hold that the population of a federal unit of an independent state was a ‘people’. (Randan 2002, 221) ()

 သင့္ေလ ွ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုရလ်င္

ယူဂိုဆလားဗီးယားသမၼတႏိုင္ငံမွ ခြဲထြက္ေရးသမားမ်ား၏ ေတာင္းဆိုမႈႏွင့္ပါတ္သက္၍ ဘန္ဒိန္တာေကာ္မခ်န္၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တြင္ လြတ္လပ္ေသာဖိုင္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတခုလံုးဟိ ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးကိုျပည္သူတရပ္ဟု ယူဆခ်က္ကို ျပတ္သားစြာျငင္းဆိုသည္။ (သို႔ေသာ္) ဆက္လက္ဆုပ္ကိုင္ထားသည္မွာ လြတ္လပ္ေသာဖိုင္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတခု၏ ဖိုင္ဒရယ္အဖြဲ႔၀င္ယူနစ္တခုစီဟိေသာ ျပည္သူလူထုတရပ္စီကိုသာျပည္သူတရပ္ဟု ေခၚဆိုသည္။” 


ဤသို႔ဆိုလ်င္ လြတ္လပ္ေသာျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတခုအတြင္း ျပည္သူမ်ားစြာဟိႏိုင္သည္။ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံမွာကား  ျပည္သူဇာႏွစ္ရပ္ဟိႏိုင္မည္နည္း။ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံတခုလံုးဟိ ျပည္သူလူထုအားလံုးကို ျပည္သူတရပ္ဟု မေခၚဆိုႏိုင္ပါ။ ယင္းသို႔ေခၚဆိုသတ္မွတ္လ်င္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံမဟုတ္ဘဲ ျမန္မာႏိုင္ငံသာျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္တခုစီဟိေသာ ျပည္သူလူထုတရပ္စီသည္ျပည္သူတရပ္စီျဖစ္သည္။ ကခ်င္ျပည္သူ၊ ကယင္ျပည္သူ၊ ကယားျပည္သူ၊ ခ်င္းျပည္သူ၊ ခ်မ္းျပည္၊ မြန္ျပည္သူ၊ ရခိုင္ျပည္သူရို႔ႏွင့္ တိုင္း () တိုင္း ပါ၀င္နီေသာဗမာျပည္သူရို႔ ျဖစ္သည္။ သို႔ဆိုလ်င္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ ျပည္သူ () ရပ္ဟိသည္။ ထိုျပည္သူ () ရပ္အား ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အခြင့္အေရးကို ပီးအပ္ထားရမည္ျဖစ္သည္။ ပီးထားေသာ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကိုလည္း မိခင္ႏို္င္ငံမွေလးစားလိုက္နာ က်င့္သံုးရမည္။ (ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း၌ လူမ်ိဳးေပါင္း ၁၃၅ မ်ိဳးမွ ထိုျပည္သူ () ရပ္ကို ႏႈတ္လိုက္လ်င္ ၁၂၇ မ်ိဳး က်န္သည္။ ယင္း ၁၂၇ မ်ိဳးေသာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ လူနည္းစု (Minorities) မ်ားသာျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္း ၁၃၅ မ်ိဳးလံုးကို ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ပီးရမည္လားဟု ဗမာျမန္မာေဂါင္းေဆာင္မ်ား ေၾကြးေၾကာ္ေျပာဆိုနီၾကျခင္းသည္ သတ္သတ္လုပ္ဇာတ္ခင္း လိမ္နီျခင္းသာျဖစ္သည္။ ထိုလူနည္းစုမ်ားသည္ ျပည္သူတရပ္မဟုတ္သည့္အတြက္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အခြင့္ေရးကို မရဟိႏိုင္ပါ။ လူနည္းစု (Minorities) မ်ား၏ အခြင့္ေရးႏွင့္ပါတ္သက္လို႔ ေလ့လာျခင္းမဟုတ္၍ အထူးမေဖၚျပလိုပါ။)


ဇာသူမ်ားသည္ ျပည္သူတရပ္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ယွင္းလင္းသေဘာေပါက္ နားလည္မည္ဟု ေမ ွ်ာ္လင့္ပါသည္။ ျပည္သူတရပ္ကို ပီးအပ္ထားေသာ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အခြင့္ေရးကို မိခင္ႏိုင္ငံကလည္း ေလးစားလိုက္နာက်င့္သံုးရသည္။ Milena Sterio ရြီးေသာ The Right to Self-determination under International Law တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖၚျပထားသည္...


“International Law recognised that all people have a right to internal self-determination; a form of autonomy within the mother state, whereby a people’s rights to political representation, as well as rights to social, linguistic, and cultural freedom are guaranteed and respected by that mother state.” ()

သင့္ေလ ွ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုရလ်င္

ျပည္သူတိုင္းသည္ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိသည္ဟု ႏိုင္ငံတကာဥပေဒ၌ အသိမွတ္ျပဳထားသည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ပံုစံျဖင့္ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ၄င္းေကာင္းမိခင္ႏိုင္ငံအတြင္း ျပည္သူတရပ္သည္ႏိုင္ငံေရးအရကိုယ္စားျပဳခြင့္ ဟိရမည္။ လူမႈေရးဆိုင္ရာ၊ ဘာသာစာပီႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာအခြင့္ေရးမ်ားကို အာမခံထားၿပီး၊ မိခင္ႏိုင္ငံမွေလးစားလိုက္နာရမည္။


ေတာင္ဆူဒါန္၏ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ဆူဒါန္အစိုးရမွ ေလးစားလိုက္နာက်င့္သံုးခယင့္လား။ ေတာင္ဆူဒန္သည္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အခြင္းေရးကို ရဟိခပါသည္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ အဒီအဘာဘာသေဘာတူစာခ်ဳပ္ (Addis Ababa Agreement) ျဖင့္ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀ေသာကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို တရား၀င္ရဟိခသည္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ထိ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို ရဟိထားျခင္းျဖစ္သည္။ သေဘာတူစာခ်ဳပ္တြင္ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀ေသာကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို ပီးထားေသာ္လည့္ လက္တြိမွာဟန္ျပသာျဖစ္သည္ဟု ေ၀ဖန္သူမ်ားကဆိုၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင္း ဆူဒါန္ႏိုင္ငံအတြင္း ျပည္တြင္းစစ္ရပ္မလားျဖစ္သည္။  ေတာင္ဆူဒါန္၏ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို မိခင္ဆူဒါန္ႏိုင္ငံအစိုးရက ေလးစားလိုက္နာက်င့္သံုးျခင္း မဟိခပါ။ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ထိုကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္သေဘာတူစာခ်ဳပ္ကို မိခင္ဆူဒါန္ႏိုင္ငံအစိုးရမွ ဖ်က္သိမ္းလိုက္သည္။ ယင္းဖ်က္သိမ္းလိုက္သည့္အခ်ိန္ကစၿပီး ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ထိ မည္သည့္အခြင့္ေရးမွမရဟိဘဲ စစ္အာဏာသ ွ်င္လက္ေအာက္မွာ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး တဟုန္းဟုန္းေတာက္ေလာင္နီရသည္။ ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္ေရးအႀကီးအက်ယ္ခ်ိဳးေဖါက္ခံလာရသည္။ ေရာဂါဘယကပ္ေဘး၊ အငတ္ေဘးမ်ားႏွင့္ အသက္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ ဆံုးယွဳံရသည္။  The New York Time ေတာင္ဆူဒါန္စစ္ကာလအတြင္း လူဦးေရ (၃၈၃,၀၀၀) သံုးသိန္းယွစ္ေသာင္းသံုးေထာင္ သီဆံုၾကရၿပီး၊ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ျဖစ္ရသူဒုကၡသည္ဦးေရ ,၀၀၀,၀၀၀ သန္း ျဖစ္သည္ဟု ေဖၚျပထားသည္။ () ယခင္ေတာ္လွန္ေရးရီခ်ိန္ထက္ ႏွစ္ဆတိုးျပင္းထန္လာသည္။ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ပယ္ဖ်က္ခံလိုက္ရေသာ ေတာင္ဆူဒါန္ျပည္သူမ်ားသည္ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (External Self-determination) အခြင့္ေရးရဟိရန္ တဆင့္တက္ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲ႔၀င္လာၾကသည္။


ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ႏွင့္ပါတ္သက္၍ ခိုင္လက္ရံုးရြီးထားေသာကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိေသာျပည္သူ အပိုင္း ()” တြင္ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္ UN မွ ထုတ္ျပန္ေၾကျငာေသာ “(the UN' Declaration on Principles of International law Concerning Friendly Relation and Co-operation among States in accordance with the Charter of the UN ( G.A.Res.2625 (XXV) , 1970) -----၏၊ ျပည္သူမ်ား၏တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္မူ (the principle of equal rights and self-determination) အခန္း အပိုဒ္ () ” ကို ဘာသာျပန္ယွင္းလင္းေဖၚျပထားသည္ကို ကိုးကားလိုက္ပါသည္။ 


" Nothing in the foregoing paragraphs shall be construed as authorizing or encouraging any action which would dismember or impair, totally or in part, the territorial integrity or political unity of sovereign and independent States conducting themselves in compliance with the principle of self -determination and, thus possessed of government representing the whole people belong to the territory without distinction as to race, creed or colour. “


(ရွိကေဖာ္ျပခေသာသာ အပုိဒ္မ်ားသည္၊ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္အတြင္း မွီတင္နီထိုင္ေသာ ျပည္သူအားလုံးကို လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ အသားအေရာင္ရို႔အရ၊ ခြဲျခားျပဳမူျခင္းမရိွဘဲ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဆိုင္ရာမူႏွင့္အညီ လိုက္နာက်င့္သုံးေသာေၾကာင့္၊ ကိုုယ္စားျပဳအစိုးရတရပ္ကိုပိုင္ဆိုင္ေသာ၊ လြတ္လပ္ၿပီး အခ်ဳပ္အျခာအဏာပိုင္ႏိုင္ငံမ်ား၏၊ ႏိုင္ငံေရးစည္းလုံးမႈ သို႔မဟုတ္ နယ္ၿမီပိုင္စိုးမႈကို၊ တစိတ္တပိုင္းကိုေသာ္၎၊ အလုံးစုံကိုေသာ္၎၊ ပ်က္စီးယိုယြင္းစီရန္ သို႔မဟုတ္ ၿပိဳကြဲစီရန္ လုပ္ေဆာင္သည့္ မည္သည့္လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကိုမဆို လုပ္ပိုင္ခြင့္ပီးသည္ သို႔မဟုတ္ အားပီးအားေျမႇာက္ျပဳသည္ဟု မမွတ္ယူရ) ()


အထက္ေဖၚျပပါကိုးကားခ်က္သည္ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္အတြင္း မွီတင္နီထိုင္ၾကသည့္ ျပည္သူတရပ္ (သို႔မဟုတ္) တရပ္ထက္ပိုေသာျပည္သူမ်ားကို လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ အသားအေရာင္ရို႔အရ မခြဲျခားဘဲ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ပီးထားရန္လိုသည္ဟု စည္းကမ္းသတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။


ထိုကိုးကားခ်က္ကို ေျပာင္းျပန္အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူလိုက္ေသာ္ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္အတြင္း မွီတင္နီထိုင္ၾကသည့္ ျပည္သူတရပ္ (သိုမဟုတ္) တရပ္ထက္ပိုေသာျပည္သူမ်ားကို လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ အသားအေရာင္ရို႔အရ ခြဲျခားၿပီး ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္) ပီးအပ္ရန္ျငင္းဆန္ပ်က္ကြက္နီလ်င္ ၄င္းႏိုင္ငံဟိျပည္သူအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳေသာအစိုးရမဟုတ္ပါ။ ယင္းသို႔ကိုယ္စားျပဳအစိုးရမဟုတ္သည့္အတြက္ ၄င္းႏိုင္ငံ၏နယ္ၿမီပိုင္စိုးမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးစည္းလံုးမႈမ်ားကို ခ်ိဳးေဖါက္ၿပီး သီးျခားလြတ္လပ္ေသာႏို္င္ငံထူေထာင္ခြင့္ဟိသည္ဟု သေဘာေပါက္နားလည္ မွတ္ယူရမည္ျဖစ္သည္။


ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဆံုးယွံဳးနီရေသာ ေတာင္ဆူဒါန္ျပည္သူမ်ားသည္ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ေတာင္းဆိုလာရျခင္းျဖစ္သည္။ စစ္ကာလအတြင္ လူဦးရည္ (၃၈၃၀၀၀) သီဆံုးၾကရၿပီး၊ လူဦးေရ သန္းေက်ာ္ ဒုကၡသည္အျဖစ္သို႔ေရာက္လားရသည္။ လူအခြင့္ေရးအဆမတန္ ခ်ိဳးေဖါက္ခံရသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ေတာင္ဆူဒါန္၏လြတ္လပ္ေရးသည္ UN (G.A.Res.2625 (XXV) 1970…..the principle of equal rights and self-determination အခန္း၊ အပိုဒ္ () အရ နစ္နာမႈကိုကုစားရန္ခြဲထြက္ျခင္း (Remidial Secession) ဟု ဥပေဒပညာသ ွ်င္မ်ားက ဆိုၾကသည္။


ေတာင္ဆူဒါန္လြတ္ေရးႏွင့္ ပါတ္သက္လို႔ မွတ္ခ်က္ပီးသူ ဥပေဒပညာသ ွ်င္တဦးကဆိုလ်င္... 

“Independence for South Sudan was always ‘a no brainer.’ Its people were separated from the rest of Sudan by two of the continent’s biggest religious and linguistic dividing lines; only the administrative convenience of British colonialists had put them together”()

သင့္ေလ ွ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုရလ်င္

ေတာင္ဆူဒါန္လြတ္လပ္ေရးသည္ ဥေဏွာက္စားရေသာ အခက္ခဲတခုမဟုတ္ခပါ။ ဘာသာစကားအားျဖင့္၊ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈအားျဖင့္ တိုက္ႀကီးႏွစ္ခု စီးျခားကြဲျပားသကဲ့သို႔ ေတာင္ဆူဒါန္၏ျပည္သူမ်ားသည္ အျခားဆူဒါန္ျပည္သူမ်ားႏွင့္ လံုး၀ကြဲျပားျခားနားလ်က္ဟိသည္။ ၿဗိတိသ ွ်ကိုလိုနီမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္ရလြယ္ကူေအာင္ ေပါင္းထည့္ထားချခင္းသာျဖစ္သည္။



ေတာင္ဆူဒါန္ႏွင့္ကမၻာ့အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား၏အဆံုးျဖတ္

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ကမၻာအင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား ပါ၀င္စြပ္ဖက္တတ္သည့္ အခ်က္သံုးခ်က္ကိုတြိရသည္။ ၄င္းရို႔မွာ........

) Massacre to own people (ကိုယ့္ျပည္သူအား အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္သတ္ျဖတ္ျခင္း)

) Harbor Terrorists (အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႔မ်ားကို ခိုလႈံနီရာပီးမြီးထုတ္ျခင္း)

) Pursue weapons of mass destruction (လူအစုလိုက္အပံုလိုက္သီစီႏိုင္သည့္ လက္နက္မ်ားထုတ္လုပ္ျခင္း) မ်ား ျဖစ္သည္။


အထက္ေဖၚျပပါ အခ်က္သံုးခ်က္မွ တခုခုႏွင့္ၿငိမ့္စြမ္းနီပါက ထိုႏိုင္ငံမ်ားကို အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားမွ ၀င္ေရာစြက္ဖက္ဟန္႔တားႏိုင္သည္။ ()


ကမၻာ့စူပါအင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဆိုဗီယတ္ (ယၡဳ Russia) ႏွင့္ တရုပ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံမ်ားက ဆူဒါန္စစ္အာဏာသ ွ်င္အစိုးရ အဆက္ဆက္ကို အခိုင္အမာေၾကာေထာက္ေနာက္ခံျပဳထားၾကမႈေၾကာင့္ အေနာက္စူပါပါ၀ါအင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားမွ ေတာင္ဆူဒါဏ္အေရးမွာ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈ ေႏွာက္ေႏွးနီခရသည္။ သို႔ေသာ္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္အေရာက္မွာကား အေနာက္အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားသည္ ဤေဒသအတြင္း သူရို႔၏ေဒသံတရႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒ ရုပ္တရက္ေျပာင္းလဲလားသည္။ ကမၻာ့အင္ႀကီးႏိုင္ငံမ်ားမွ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈ၊ သံတမာန္ႏိုင္ငံေရးျဖတ္ေတာက္မႈ၊ စစ္ဖက္ဆိုင္ရာအေထာက္အပံ့မ်ား ပိတ္ဆို႔တားျမစ္မႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္လာၾကသည္။ ဆူဒါန္သမၼတအလ္ဘာခ်ာႏွင့္ ၄င္းအစိုးရကို အေမရိကန္ဦးေဆာင္ၿပီး ဥေရာပအဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ား၊ ၿဗိတိသ ွ်၊ ေနာ္၀ဲႏိုင္ငံႏွင့္ အေနာက္အုပ္စုမ်ားက ေတာင္ဆူဒါန္ေတာ္လွန္ေရအဖြဲ႔ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးရန္ အျပင္းအထန္ဖိအားပီးလာသည္။ ယင္းအျပင္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွာ ျပည္သူ့ဆႏၵခံယူပြဲလုပ္ပီးရန္ အာမခံခ်က္ရလာေအာင္ထိ ဖိအားပီးၾကသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာ ကမၻာ့အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား ေဒသံတရႏိုင္ငံေရးေပၚလစီႏွင့္အတူ ေတာင္ဆူဒါန္အားလူ႔အခြင့္ေရးခ်ိဳးေဖါက္မႈ၊ လူမ်ိဳးတံုးသတ္ျဖတ္မႈ၊ လူသားမ်ိဳးနြယ္စုမ်ားကို စစ္ရာဇာ၀တ္က်ဴးလြန္မႈမ်ားႏွင့္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့နီရာေျပာင္ဒုကၡသည္မ်ားကိစၥ အိမ္နီနားခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ထိမ္းမႏိုင္သိမ္းမရေအာင္ ဂယက္ရိုက္လာမႈအေပၚ မူတည္ၿပီး ႏိုင္ငံတကာရာဇာ၀တ္ျပစ္မႈဆိုင္ရာတရားယံုး (International Criminal Court) အလ္ဘာခ်ာႏွင့္ သူ၏ေနာက္လိုက္မ်ားကို တရာစြဲလိုက္သည္။ ယင္းေနာက္ ႏိုင္ငံတကာရာဇာ၀တ္ျပစ္မႈဆိုင္ရာတရားယံုးမွ အလ္ဘာခ်ာႏွင့္သူ၏ေနာက္လိုက္မ်ားကို ဖမ္း၀ရမ္းထုတ္လိုက္သည္။


 ေနာက္ထပ္အေၾကာင္းရင္းတခုက ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၁ ရက္နိ အေမရိကန္နယုေယာက္ၿမိဳ႔ဟိ ကမၻာ့စီးပြားေရးဆႏၱာအမႊာညီေနာင္ ေမ ွ်ာ္စင္ႀကီးႏွစ္ခုကို အလ္ကိြဳင္ဒါ (al-Qaeda) မွ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္လိုက္ေသာေၾကာင့္ အေနာက္အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားက အစြမ္းေရာက္မူဆလင္ႏိုင္ငံမ်ားအင္အားႀကီးထြားလာမႈကို ေၾကာက္ရြံ့လာၾကသည္။ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားသာ ေၾကာက္ရြံ့လာျခင္းမဟုတ္ဘဲ /၁၁ လြန္ကာလာမွာ တကမၻာလံုးကလည္း နိုင္ငံတကာအႀကမ္းဖက္အဖြဲ႔စည္းမ်ားကို ေၾကာက္ရြံံ့ရြံခ်ာလာၾကသည္။ 


အဖက္ဖက္က ဖိအားမ်ိဳးစံုႏွင့္ရင္ဆိုင္လာရေသာ၊ သူကိုယ္တိုင္လည့္ ႏိုင္ငံတကာရာဇာ၀တ္ျပစ္မႈဆိုင္ရာတရာယံုးမွ ဖမ္း၀ရမ္းထုတ္ခံထားရေသာ အလ္ဘာခ်ာသည္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ  ေတာင္ဆူဒါန္ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးရသည္။ ႏိုင္ငံတကာဖိအားပီးေတာင္ဆိုလာေသာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇႏၷာ၀ါရီလ -၁၅ ရက္နိထိက်င္းပေသာ ျပည္သူဆႏၵခံယူပြဲ႔ကို ျခြင္းခ်က္မဟိ ဂတိျပဳလုပ္ပီးရသည္။ ထိုျပည္သူ့ဆႏၵခံယူပြဲ႔၌  မဲ ၉၈.၈၆% ျဖင့္ ေတာင္ဆူဒါဏ္သည္ လြတ္လပ္ေသာအခ်ဳပ္အခ်ာပိုင္ ႏိုင္ငံတခုအျဖစ္ ကမၻာ့အလယ္မွာ ၀င့္၀ါစြာေပၚထြက္လာသည္။ 


၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဂ်ဴလိုင္လ ရက္နိမွာ ေတာင္ဆူဒါန္သည္ ၅၄ ႏိုင္ငံေျမာက္ လြတ္လပ္ေသာအာဖရိကသမဂၢအသင္း၀င္ႏိုင္ငံတခုျဖစ္လာၿပီး၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဂ်ဴလိုင္လ ၁၄ ရက္နိမွာ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ားစရင္း၀င္ ၁၉၃ ႏိုင္ငံေျမာက္အျဖစ္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံျဖစ္လာသည္။ (၁၀)


ထိုနည္း၄င္း ကမၻာ့အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားအဆံုးျဖတ္ႏွင့္ လြတ္ေျမာက္လာသည့္ ႏိုင္ငံတခ်ိဳ႔မွာ မတ္လ ၂၆၊ ၁၉၇၁ ႏွစ္မွာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး၊ ႏိုင္ငံတကာအသိမွတ္ျပဳမႈကို ၁၇၊ ၀၉၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္၊ ဘဂၤဒါတ္ခ်္ႏိုင္ငံသည္ အိႏၵိယ၏အဆံုးျဖတ္ျဖင့္ လြတ္ေျမာက္လာသည္။ ၾသဂုတ္လ ၃၀၊ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး၊ ၂၇၊ ၀၉၊ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံတကာအသိမွတ္ျပဳခံရေသာ အရွိတိန္ေမာသည္လည့္ ၾသစၾတိယ အဆံုးျဖတ္ျဖင့္ လြတ္ေျမာက္လာသည္။ ၁၇ ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ လြတ္ေျမာက္လာေသာ ကိုဆိုဗိုႏိုင္ငံသည္လည့္ ဥေရာပ (NATO) အဆံုးျဖတ္ျဖင့္ လြတ္ေျမာက္လာသည္။


ဤသည္မွာ ကမၻာ့အင္အားႏိုင္ငံမ်ား၏ပါ၀င္ပါတ္သက္မႈ သို႔မဟုတ္ ဥပေဒစကားအရ ကမၻာ့အင္အားႀကီး ႏိုင္ငံမ်ား၏အဆံုးျဖတ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမၻာ့စူပါပါ၀ါအင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားအဆံုးအျဖတ္ (၀ါ) ပါ၀င္ပါတ္သက္မႈမပါဘဲ ေအပထ၀ီၿမီးႀကီးမွာ လြတ္လပ္ေသာအခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံတခုျဖစ္ေပၚလာဖို႔ဆိုစြာ ၂၁ ရာစုေခါတ္မွာ မျဖစ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ခက္ခဲပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေတာင္ဆူဒါန္သည္ ယင္းအခက္ခဲကိုေက်ာ္လႊား၍ ကိုယ္ပိုင္ (ဆဲလ္ဖီစတန္ Selfistan) ႏ္ုိင္ငံ ထူေထာင္ႏိုင္ခသည္။









ကိုးကားမ်ား

xxxxxxxxx


) The Right to Self-Determination under International Law, South Sudan; Milena Sterio: p 163

) ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိျပည္သူ (အပိုင္ ) ဆရာခိုင္လက္ရံုး၊ p 1.

) ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိျပည္သူ (အပိုင္ ) ဆရာခိုင္လက္ရံုး၊ p 3.

) The Right to Self-Determination under International Law, Case Studies, South Sudan; Milena Sterio: p 165.

) Creating New States: Theory and practice of Secession, Secession and International Law-Box 8.1 The meaning of ‘People’ in relation to Self-determination, Aleksandar Pavković with Peter Radan; p 233.

) The Right to Self-Determination under International Law, Case Studies: South Sudan, Milena Sterio: p116.

) The New York Time, sept 26. 2018

) ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိေသာျပည္သူ (အပိုင္း ) ဆရာခိုင္လက္ရံုး၊ p 7

) The Right to Self-Determination under International Law, Case Studies: South Sudan, Milena Sterio: p116.

) The Right to Self-Determination under International Law, Self-determination, Sovereignty, and Intervention; Milena Sterio: p 51

၁၀) South Sudan, Wikipedia. UN welcome South Sudan as 193rd member State, UN News.

စစစ

No comments:

Post a Comment