Friday, June 5, 2020

ကိုယ်ပိုင်ပြဌာန်းခွင့်ဟိသောပြည်သူ

အပိုင္း ၁
-----
ႏိုင္ငံတကာဥပေဒ ႏွစ္ခုျဖစ္ေသာ "ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈအဖြဲ႔စည္းအခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ "(the International Covenant on Civil and Political Rights) ႏွင့္ "စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္" (the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights) ရို႔တြင္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (self-determination) ကို
ျပည္သူ (people) ကို အပ္ႏွင္းထားသည္။ ၎ႏိုင္ငံတကာဥပေဒႏွစ္ခုလုံး၏ပုဒ္မ () တိုင္းတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ျပဌာန္းထားပါသည္။

"All people have the right of self-determination . By virtue of that right they freely determine their political status and freely pursue their economic, social and cultural development. “

ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုလ်ွင္-
" ျပည္သူတိုင္းသည္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိသည္။ ထိုအခြင့္အေရးအရ ျပည္သူတိုင္းသည္၊ ၎ရို႔၏ႏိုင္ငံေရး အဆင့္အတန္းကို လြတ္လပ္စြာဆံုးျဖတ္ႏိုင္သည္။ ၎ရို႔၏ စီးပြားေရး၊ လူမႈ႔ေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေရးရာရို႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးရို႔အတြက္လြတ္လပ္စြာ ဆံုးျဖတ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည္


ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတြင္ဟိေသာ လူဦးေရအားလံုးအေပါင္းစု (entire population of an existing state)
ကိုျပည္သူတရပ္ဟု မသတ္မွတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတြင္၊ လူမ်ိဳး ၊တိုင္းရင္းသားျဖစ္မႈ၊ ကိုးကြယ္မႈ၊ ေနာက္ခံသမိုင္းစသည္ရို႔ကို အေျခခံၿပီးကြဲျပားေသာ လူအုပ္စုတစုစီကို ျပည္သူတရပ္ဟု သတ္မွတ္သည္ ထို႔ေၾကာင့္ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတြင္ ျပည္သူတရပ္ထက္ပို၍ဟိႏိုင္သည္။
ဤအခ်က္မွန္ကန္ေၾကာင္းကို ကေနဒါႏိုင္ငံမွကိြဘက္ျပည္နယ္ခြဲထြက္ျခင္းကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ကေနဒါ အျမင့္ဆံုးတရားရံုး ( Canadian Supreme Court) ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ သိႏိုင္ ပါသည္။ ၎ဆုံးျဖတ္ခ်က္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္။

" It is clear that a "people " may include only a portion of the population of an existing state. The right to self -determination has developed largely as a human right, and is generally used in documents that simultaneously contain references to "nation " and "state". The juxtaposition of these terms is indicative that the reference to "people " does not necessarily mean the entire population of a state."
ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာ ျပန္ဆို လ်င္-
" ျပည္သူတရပ္သည္ တည္ဆဲႏိုင္ငံတခုဟိ လူဦးေရ၏ အစိတ္အပိုင္းတခုအျဖစ္သာ ပါဝင္နီသည္မွာ၊ သိသာထင္႐ွားလွပါသည္။ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္သည္ လူ႔အခြင့္ေရးတခုအျဖစ္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္လာၿပီး၊ ၎ေဝါဟာရကို 2"အမ်ိဳးသား " ႏွင့္ "ႏိုင္ငံ " ဟူေသာ ေဝါဟာရမ်ားႏွင့္ တၿပိဳင္တည္း ရည္ၫြန္းသံုးႏႈန္းထားခ်က္မ်ားပါဝင္ေသာ၊ ႏိုင္ငံတကာစာခ်ဳပ္ စာတမ္းမ်ားတြင္ က်ယ္ျပန္႔စြာ အသုံးျပဳေနၾကသည္။ ထိုေဝါဟာရမ်ားကို အတူယွဥ္တြဲၿပီး အသံုးျပဳေနျခင္းကပင္လ်င္၊ "ျပည္သူဟု ရည္ၫႊွန္းအသံုးျပဳျခင္းသည္၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရအားလံုးအေပါင္းစုကို ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္းညႊန္ျပနီေပသည္။

(Judgement of the Supreme Court of the Canada, supra note 66, at para #123)

ယနိမ်က္ေမာက္ကာလတြင္၊ UN အဖြဲ႔ဝင္ႏိုင္ငံေပါင္း(၂၀၀) နီးပါးခန္႔ ဟိပါသည္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ UN စတင္တည္ေထာင္စဥ္က၊ အဖြဲ႔ဝင္ႏိုင္ငံ (၅၀) မ်ွသာဟိသည္။ အသစ္ေပၚထြန္းလာေသာ ႏိုင္ငံ (၁၅၀) နီးပါးသည္ ထိုစဥ္က၊ လြတ္လပ္ေသာႏိုင္ငံ(၅၀) ထည္းမွ၊  တခ်ိဳ႕ေသာႏိုင္ငံမ်ား၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္၊ မလြတ္လပ္ေသာကိုလိုနီ နယ္ၿမီမ်ားအျဖစ္ ဟိနီခရပါသည္။

UN တည္ေထာင္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း (၇၀) အတြင္း၊ လြတ္လပ္ေသာႏိုင္ငံသစ္ (၁၅၀) နီးပါး ေပၚထြန္းလာျခင္းသည္၊ ႏိုင္ငံတခုတြင္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ဟိေသာ ျပည္သူတရပ္ထက္မက ဟိေၾကာင္း  
အထင္႐ွားဆုံးသာဓက ျဖစ္ပါသည္။


အပိုင္း-
--------

အပိုင္း () တြင္၊ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒမ်ား၌၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို၊ ျပည္သူအားပီးအပ္ထားေၾကာင္းႏွင့္၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတြင္၊ ျပည္သူတရပ္ထက္ပို၍ ဟိေၾကာင္းေဆြးေႏြးတင္ျပခပါသည္။ ယခုအပိုင္း() တြင္၊ ျပည္သူဆိုသည္မွာ၊ မည္သူေတြျဖစ္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးပါမည္။ ကြၽမ္းက်င္သူ ပညာသ ွ်င္မ်ားက ျပည္သူတရပ္သည္ စံႏွစ္ရပ္ႏွင့္ ျပည့္မီရမည္ဟုဆို သည္။ ၎စံႏွစ္ရပ္မွာ၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ စံ ( objective criteria) ႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာစံ( subjective criteria) ရို႔ျဖစ္သည္။

႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာစံတြင္၊ တိုင္းရင္းသားျဖစ္မႈ၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္မႈ၊ စုေပါင္းပိုင္ဆိုင္ေသာ
သမိုင္းအစဥ္အလာ၊ နယ္ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ စသည္ရို႔ပါဝင္သည္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာစံတြင္၊ မိမိရို႔၏ ထူးျခားေသာဝိေသသမ်ားႏွင့္ အစဥ္အလာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေ႐ွာက္ၿပီး၊ အတူတကြနီထိုင္လိုစိတ္ ရိွျခင္း၊ ရွိဆက္ၿပီးလည္း ယင္းသို႔နီထိုင္လိုစိတ္ ဟိျခင္းရို႔ျဖစ္သည္။

(Renan, Qu'est-ce qu'une Nation? 1882, 1QUVRES COMPLETE 887, at 903-904.)

UN ၏လူနည္းစုကာကြယ္ေစာင့္ေ႐ွာက္ေရးႏွင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈတားဆီးကာကြယ္ေရး ဆပ္ေကာ္မယွင္၏ အထူးကိုယ္စားလွယ္ (Special Rapporteur of the Sub-commission on the Prevention of Discrimination and Protection of Minorities) Aureliu Cristescu က၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟိေသာျပည္သူတရပ္၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ေအာက္ပါအတိုင္းအၾကံျပဳသည္။

  1. The term "people" denotes a social entity possession a clear identity and its own characteristics:,

(b) It implies a relationship with a territory, even if the people in question has been wrongfully expelled from it and artificiality replaced by another population:,

(c) A people should not be confused with ethnic, religious or linguistic minorities, whose
existence and rights are recognised in article 27 of the international covenant on Civil and
Political Rights.

(The Right to Self-determination: Historical and Current Development on the basis of United Nation's Instruments, 1981,#221.)

ဆီေလ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုရလ်င္၊
(က) ျပည္သူဆိုသည္မွာ၊ သိသာထင္႐ွားေသာလက္ခဏာႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ထူးျခားသည့္ အဂၤါရပ္မ်ားဟိေသာလူမႈအဖြဲ႔အစည္း တခုျဖစ္သည္။

() ျပည္သူတရပ္သည္ နယ္ၿမီတခုႏွင့္ ဆက္စပ္ပါတ္သက္လ်က္ဟိသည္။ အျငင္းပြားစရာၾကံဳနီရေသာျပည္သူတရပ္ကို၊ နယ္ၿမီတခုမွ ေမာင္းထုတ္လိုက္ၿပီး၊ ၎နယ္ၿမီတြင္ အျခားသူမ်ားအစားထိုးဝင္ေရာက္နီထိုင္စီကာမူ၊ အဆိုပါေမာင္းထုတ္ခံရေသာ ျပည္သူသည္ ၎တို႔ မူလနီထိုင္ခေသာနယ္ၿမီႏွင့္ ဆက္စပ္ပါတ္သက္သည့္၊ ျပည္သူပင္ျဖစ္သည္။

() ျပည္သူတရပ္ကို တိုင္းရင္းသားလူနည္းစု၊ ဘာသာေရး သို႔မဟုတ္ ဘာသာစကား လူနည္းစု စသည့္လူနည္းစုမ်ားႏွင့္ မေရာထြီးသင့္ေပ။ အဆိုပါ လူနည္းစုမ်ား၏တည္ဟိမႈႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို၊ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈအဖြဲ႔စည္းအခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ ပုဒ္မ ၂၇ တြင္ အသိအမွတ္ ျပဳျပဌာန္းထားၿပီးျဖစ္သည္။ ယူနက္စကို အစီအစဥ္ျဖင့္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္က က်င္းပခေသာ " ျပည္သူမ်ား ၏အခြင့္ေရးမ်ားဆိုင္ရာသေဘာတရား အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာကြၽမ္းက်င္သူ ပညာသ ွ်င္မ်ားတြိဆံုစည္းေဝးပြဲ႔ (the UNESCO International Meeting of Experts for Elucidation of the Concepts of Rights of Peoples) က ျပည္သူတရပ္၏ အဓိပၸါကို ေအာက္ပါအတိုင္းဖြင့္ဆိုထားပါသည္။

"ေအာက္ေဖာ္ျပပါ စုေပါင္း ပိုင္ဆိုင္ေသာအသြင္အျပင္ (Common Features) ရိွေသာ၊ လူသားတဦးခ်င္းစီပါဝင္သည့္လူအုပ္စု (a group of individual human beings) သည္ ျပည္သူတရပ္ (a people) ျဖစ္သည္။

(က) စုေပါင္းပိုင္ဆိုင္ေသာသမိုင္းဆိုင္ရာ အစဥ္အလာဟိျခင္း (a common historical tradition) () မည္သည့္ လူမ်ိဳး သို႔မဟုတ္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္သည္ဟု ထုတ္ေဖာ္တင္ျပႏိုင္ျခင္း( racial or ethnic identity) () ယဥ္ေက်းမႈတူညီျခင္း ( cultural homogeneity) () ဘာသာစကား ညီညြတ္မႈဟိျခင္း (linguistic unity) () ဘာသာေရး သို႔မဟုတ္ သေဘာတရားေရး ဆက္ႏြယ္မႈဟိျခင္း (religious or ideological affinity) () နယ္နမိတ္ ဆက္ႏြယ္မႈဟိျခင္း( territorial connection) () စုေပါင္းပိုင္ဆိုင္ေသာစီးပြားေရး ဘဝရိွျခင္း (common economic life)


အပိုင္း
-------

ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္၏ အဓိပၸါယ္သည္၊ သမိုင္းစဥ္တေလ ွ်ာက္ တိုးတက္ေျပာင္းလဲနီပါသည္။ ႏွစ္ဆယ္ရာစုအစပိုင္း ပထမကမၻာ့စစ္ျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္၊ "ႏိုင္ငံေပါင္းခ်ဳုပ္အဖြဲ႔ " (the League of Nations) ေပၚေပါက္လာသည္။ ႏိုင္ငံေပါင္းခ်ဳပ္အဖြဲ႔၏ အမိန္ပီးေစခိုင္းေသာစနစ္ ( mandate system) ျဖင့္ စစ္႐ႈံးေသာဂ်ာမဏီႏွင့္ တူရကီရို႔၏ ကိုလိုနီ နယ္ၿမီမ်ားကို လြတ္လပ္ေရးပီၿပီး ႏိုင္ငံ သစ္မ်ား ထူေထာင္စီခသည္။ (မွတ္ခ်က္၊ ဤကာလတြင္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္သည္၊ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆ (political idea) သို႔မဟုတ္ အာဏာျဖင့္ မလုပ္မနီရ လုပ္ေဆာင္စီေသာမူ (Imperative principle of action) ျဖစ္သည္ )

ေနာက္ပိုင္းတြင္၊ ႏိုင္ငံေပါင္းခ်ဳုပ္အဖြဲ႔ လည္းၿပိဳပ်က္ခသည္ ၎အစား ဒုတိယ ကမၻာ့စစ္ျပီးဆုံးျပီးေနာက္၊ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္တြင္ "ကုလသမဂၢအဖြ႔ဲ" (the United Nations' Organization) ကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ၾကသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ စစ္ႏိုင္ေသာႏိုင္မ်ား၏ ကိုလိုနီ မ်ားအပါဝင္ ကမၻာတလႊား ဟိ ကိုလိုနီျပည္သူမ်ား၏ အမ််ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး ေတာင္းဆိုမႈမ်ားႏွင့္ ကိုလိုနီစနစ္ဆန္႔က်င္ တိုက္ဖ်က္ေရး (Decolonization) တိုက္ပြဲ႔မ်ား အခ်ိန္အဟုန္ျမင့္စြာ ေပၚေပါက္လာခသည္။ ကုလသမဂၢအဖြ႔ဲ  (UN) ကလည္း ကိုလိုနီစနစ္ဆန္႔က်င္တိုက္ဖ်က္ေရး (Decolonization) ကို အားပီးထာက္ခံခသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္တြင္၊ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔ (UN) က "ကိုလိုနီတိုင္းျပည္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအား လြတ္လပ္ေရးပီးသည့္ေၾကျငာစာတမ္း” (the United Nations' Declaration on Granting Independence to the Colonial Countries and Peoples, GA Res 1514 (XV),1960) ကို ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခသည္။ ဤကာလတြင္ ကိုလိုနီျပည္သူအမ်ားအျပား (အထူးသျဖင့္ အာဖရိကမွ) လြတ္ေျမာက္လာၿပီး ႏိုင္ငံသစ္မ်ားစြာ ေပၚထြန္းလာခသည္။ (မွတ္ခ်က္...ဤကာလတြင္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ သည္၊ ကိုလိုနီျပည္သူမ်ား၏ လြတ္လပ္ေရးျဖစ္သည္။)

၎ကာလေနာက္ပိုင္း ႏွစ္အနည္းငယ္အၾကာတြင္၊ ကမၻတဝွမ္းလုံးတြင္၊ မလြတ္လပ္ေသးေသာ ျပသူ မ်ား၏ခြဲထြက္ေရး လႈပ္ယွားမႈမ်ားသည္၊ ႏိုင္ငံတခု၏နယ္ၿမီပိုင္စိုးမႈ (territorial integrity) ႏွင့္ ထိတိုက္တိုးလာသည္ မ်ားကိုတြိလာရသည္။

၁၉၆၆ ခုႏွစ္တြင္၊ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈအဖြဲ႔စည္းအခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ ( the International Covenant on Civil and Political Rights) ႏွင့္ "စီးပြားေရး၊ လူမႈ႔ေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အခြင့္ေရးမ်ား ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ "(the Internationa Covenant on Economic, Social and Cultural Rights) ဟူ၍ ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒ ႏွစ္ခုေပၚထြန္းလာသည္။ ၎င္ငံတကာ ဥပေဒႏွစ္ခုတြင္ "ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္" ကို ျပည္သူမ်ား၏အခြင့္ေရး (a Right of all Peoples) အျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳထားသည္။ (မွတ္ခ်က္... ဤကာလမွစ၍ ယနိကာလအထိ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ သည္ ျပည္သူတရပ္၏ အခြင့္ေရးျဖစ္သည္။)

အထက္ေဖာ္ျပပါ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒရို႔တြင္ ျပဌာန္းထားခ်က္မ်ား၏ အက်ိဳးဆက္ အနီျဖင့္ (တရား႐ုံး အဆုံးအျဖတ္မ်ားႏွင့္ ပညာ႐ွင္ရို႔၏အားထုတ္မႈမ်ားလည္းအပါဝင္) ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အသြင္အျပင္ () မ်ိဳး ျဖစ္ထြန္းလာသည္။
၎ရို႔မွာ-
(က) ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ( Internal self-determination)
() ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (External self-determination) ရို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

(က) ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (Internal self -determination) မွာ၊ ျပည္သူတရပ္သည္၊ မိခင္ႏိုင္ငံထည္းတြင္၊ အျခားေသာျပည္သူမ်ားႏွင့္ တန္းတူေ ႏိုင္ငံေရးအဆင့္အတန္းဟိျပီး ၊၎ရို႔၏စီးပြားေရး၊ လူမႈ႔ေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေရးရာရို႔ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္ဟိေသာ အခြင့္ေရးျဖစ္သည္ တနည္းအားျဖင့္ မိခင္ႏိုင္ငံထည္းတြင္၊ ျပည္သူတရပ္အေနျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္ (autonomy) အျပည့္အဝရဟိပိုင္ခြင့္ ျဖစ္သည္။ ( ဥပမာ၊ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုထည္းက ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ဟိေသာျပည္နယ္) ျပည္သူတရပ္သည္၊ မိခင္ႏိုင္ငံထည္းတြင္၊ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အျပည့္အဝဟိနီလ်င္ ထိုျပည္သူအား အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူ (oppressed people) ဟု မဆိုႏိုင္ေခ်။ ဤအေျခနယ္မ်ိဳးတြင္၊ မိခင္ႏိုမွခြဲထြက္ၿပီး ျခားႏိုင္ငံတခုထူေထာင္ရန္ ခြဲထြက္ေရးလႈပ္႐ွားမႈ ( secessionist movements) လည္း လုပ္ရန္မလို၍ မိခင္ႏိုင္ငံ၏နယ္ေျမပိုင္စိုးမႈ (territorial integrity) ႏွင့္လည္း ထိပ္တိုက္တိုးရန္ အေၾကာင္းမဟိေခ်။

() ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (External self-determination)မွာ၊ အထက္ေဖာ္ျပပါ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (Internal self-determination) ဆုံး႐ႈံးၿပီး၊ လူ႔အခြင့္ေရး (Human Right) မ်ား အႀကီးအက်ယ္ခ်ိဳးေဖာက္ခံနီရေသာ အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူတရပ္သည္၊ ၎ရို႔ခံစားနီရေသာ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားမွ၊ သက္သာရာသက္သာေၾကာင္းအျဖစ္၊ မိခင္ႏိုင္ငံမွခြဲထြက္ျပီး သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံထူေထာင္ခြင့္အခြင့္ေရး ( Right to remedial secession and independence) ျဖစ္သည္။


အပိုင္း-
-------

အပိုင္း () တြင္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အသြင္အျပင္ႏွစ္မ်ိဳုး၊ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (internal self-determination) ႏွင့္ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (external self-determination) ရို႔ အေၾကာင္း ကိုေဆြးေႏြးခပါသည္။ ယခုအပိုင္း () တြင္၊ ျပည္သူတရပ္သည္၊ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ဆံုးယွဲဳးနီရလ်င္၊ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို က်င့္သုံးႏိုင္ရန္ မိခင္နိ္ုင္ငံမွခြဲထြက္ၿပီး လြတ္လပ္ေသာႏိုင္ငံတခု ထူေထာင္ခြင့္ဟိမဟိ အေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးပါမည္။

၁၉၇၀ ခုႏွစ္ UN မွ ထုတ္ျပန္ေၾကျငာေသာ၊ 'ကုလသမဂၢအဖြဲ႔၏ ပဋိဥာဏ္စာတမ္းႏွင့္အညီ၊ ႏိုင္ငံမ်ားအၾကား မိတ္ေဆြပီသစြာဆက္ဆံေရးႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးရို႔ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းဆိုင္ရာ ေၾကျငာစာတမ္း '(the UN' Declaration on Principles of International law Concerning Friendly Relation and Co-operation among States in accordance with the Charter of the UN ( G.A.Res.2625 (XXV) , 1970) --------------
၏၊ ျပည္သူမ်ား၏တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္မူ (the principle of equal rights and self-determination) အခန္း အပိုဒ္ () တြင္

ေအာက္ပါ အတိုင္း ျပဌာန္း ထားသည္

" Nothing in the foregoing paragraphs shall be construed as authorizing or encouraging any action which would dismember or impair, totally or in part, the territorial integrity or political unity of sovereign and independent States conducting themselves in compliance with the principle of self -determination and, thus possessed of government representing the whole people belong to the territory without distinction as to race, creed or colour. “

ဆီေလ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုလ်င္--
( ေ႐ွ႕ကေဖာ္ျပခေသာသာ အပုိဒ္မ်ားသည္၊ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္အတြင္း မွီတင္နီထိုင္ေသာ ျပည္သူအားလုံးကို လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ အသားအေရာင္ရို႔အရ၊ ခြဲျခားျပဳမူျခင္းမရိွဘဲ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဆိုင္ရာမူႏွင့္အညီ လိုက္နာက်င့္သုံးေသာေၾကာင့္၊ ကိုုယ္စားျပဳအစိုးရတရပ္ကိုပိုင္ဆိုင္ေသာ လြတ္လပ္ၿပီး အခ်ဳပ္အျခာအဏာပိုင္ႏိုင္ငံမ်ား၏၊ ႏိုင္ငံေရးစည္းလုံးမႈ သို႔မဟုတ္ နယ္ၿမီပိုင္စိုးမႈကို၊ တစိတ္တပိုင္းကိုေသာ္၎၊ အလုံးစုံကိုေသာ္၎၊ ပ်က္စီးယိုယြင္းစီရန္ သို႔မဟုတ္ ၿပိဳကြဲစီရန္ လုပ္ေဆာင္သည့္ မည္သည့္လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကိုမဆို လုပ္ပိုင္ခြင့္ပီးသည္ သို႔မဟုတ္ အားပီးအားေျမႇာက္ျပဳသည္ဟု မမွတ္ယူရ) …

အထက္ပါ ျပဌာန္းထားခ်က္သည္၊ စည္းကမ္းသတ္မွတ္သည့္ ျပဌာန္းခ်က္ (saving clause) ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတခု၏အစိုးရသည္၊ ကိုယ္စားျပဳအစိုးရျဖစ္ရန္၊ ႏိုင္ငံထည္းရိွျပည္သူတရပ္ သို႔မဟုတ္ တရပ္ထက္ပိုေသာျပည္သူမ်ားကို လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ အသားအေရာင္တို႔အရ၊ မခြဲျခား ဘဲ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္) ကို ပီးထားရန္လိုသည္ဟု စည္းကမ္းသတ္မွတ္ျပဌာန္းထားျခင္းျဖစ္သည္

ဆိုလိုသည္မွာ၊ ႏိုင္ငံတခု၏အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံထည္းဟိ တရပ္ထက္ပိုေသာျပည္သူမ်ားကို လူမ်ိဳး
ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ အသားအေရာင္ရို႔အရ မခြဲျခားဘဲ၊ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ပီးထားမွ ထိုႏိုင္ငံ၏အစိုးရသည္ ျပည္သူအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳေသာ ကိုယ္စားျပဳအစိုးရျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ ကိုယ္စားျပဳအစိုးရဟိေသာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးစည္းလုံးမႈ (political unity) သို႔မဟုတ္ နယ္ေျမပိုင္စိုးမႈ ( territorial integrity) ကိုပ်က္စီး ၿပိဳကြဲစီရန္ လုပ္ေဆာင္ခြင့္မျပဳ။ (အကယ္၍၊ ႏိုင္ငံတခု၏အစိုးရသည္၊ ႏိုင္ငံထည္းဟိတရပ္ထက္ပိုေသာျပည္သူမ်ားကို လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ အသားအေရာင္ရို႔အရ ခြဲျခားျပဳမူၿပီး၊ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ေပးရန္ျငင္းဆန္ ပ်က္ကြက္နီပါက၊ ထိုအစိုးရသည္၊ ျပည္သူအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳေသာ၊ ကိုယ္စားျပဳအစိုးရ မဟုတ္ေခ်။ ထိုသို႔ ကိုယ္စားျပဳအစိုးရမဟုတ္ေသာ ႏိုင္ငံ၏ႏိုင္ငံေရးစည္းလုံးမႈ (political unity) သို႔မဟုတ္ နယ္ေျမပိုင္စိုးမႈ (territorial integrity) ကို ပ်က္စီးၿပိဳကြဲစီရန္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္သည္ ဟူ၍ျဖစ္သည္။)

တနည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္၊ ႏိုင္ငံတခုတြင္၊ ျပည္တြင္းကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ဆုံး႐ႈံးနီရၿပီး လူ႔အခြင့္ေရး လည္း အႀကီးအက်ယ္ခ်ိဳးေဖာက္ခံနီရေသာ အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူတရပ္သည္ မိခင္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးစည္းလုံးမႈ သို႔မဟုတ္ နယ္ၿမီပိုင္စိုးမႈကို ခ်ိဳးေဖာက္ဖ်က္ဆီးကာ လြတ္လပ္ေသာႏိုင္ငံတခု ထူေထာင္ခြင့္ဟိသည္ ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။

ဤကဲ့သို႔ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္၊ နိင္ငံတကာဥပေဒ၏ ရပ္တည္ခ်က္အနီထားကို၊ ကေနဒါႏိုင္ငံမွ ကြိဘက္ျပည္နယ္ခြဲထြက္ျခင္း ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ကေနဒါအျမင့္ဆံုးတရားရံုး (the Supreme Court of Canada) ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္သိႏိုင္ပါသည္။ ၎ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။

In summary, the international law (of the) right to self -determination only generates, at best,a right to external self -determination of former colonies, where a people is oppressed, as for example under foreign military occupation or where a definable group is denied meaningful access to the government to pursue their political, economic, social and cultural development. In all three situations the people in question are entitled to the right to external self-determination because they have been denied the ability to exert internally their right to self-determination.
( Reference. re secession of Quebec (SCR)2(1998)

ဆီေလ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုလ်င္-
( အခ်ဳပ္အားျဖင့္၊ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒတြင္ ျပဌာန္းထားေသာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္သည္၊ ယခင္ ကိုလိုနီ နယ္ေျမမ်ားမွျပည္သူမ်ား၊ ႏိုင္ငံျခားမွစစ္ေရးျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္သူရို႔၏ လက္ေအာက္က်ေရာက္ခါ၊ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈကိုခံနီရေသာ ျပည္သူတရပ္ရပ္၊ သို႔မဟုတ္ မိမိရို႔၏စီးပြားေရး၊ လူမႈ႔ေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ေရးရာရို႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္၊ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မည့္ ႏိုင္ငံ၏အစိုးရကိစၥမ်ားတြင္၊ ဂုဏ္သိကၡာဟိဟိ ပါဝင္ခြင့္မရစီရန္ ျငင္းပါခံနီရသည့္၊ ျပည္သူတရပ္ဟု သိသာထင္႐ွားေသာ လူအုပ္စုတစုစုရို႔အား၊ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကိုရစီရန္ အက်ိဳးေက်းဇူးကို ျဖစ္ထြန္းေစသည္။

ေဖာ္ျပခေသာ အေျခနယ္သံုးရပ္မွ တရပ္ရပ္တြင္ က်ေရာက္နီေသာျပည္သူတရပ္သည္၊ ျပည္တြင္း ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ျငင္းပါယ္ခံရလ်င္ ထိုျပည္သူသည္ ျပည္ပကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို က်င့္သုံးပိုင္ခြင့္ဟိသည္ )

……..
ခိုင္လက္ရံုး
(ဆက္ရန္)

No comments:

Post a Comment